Onderzoek Deelkracht

Onderzoek Deelkracht

Binnen Deelkracht DSH 18+ lopen 2 onderzoeksprojecten waar we graag het perspectief van ervaringsdeskundigen in meenemen, waaronder plots- en laatdoven. Het gaat om de projecten Identiteit, Diversiteit en Inclusie (IDI) en Sociale Participatie (SP).

In het project Identiteit, diversiteit en inclusie doen we onderzoek naar dove en slechthorende mensen die tot een of meerdere kleinere groepen in de samenleving behoren. Bijvoorbeeld mensen van kleur, mensen die lhbtiqa+ zijn, mensen met een bepaalde religie. Hoe zien zij hun identiteit? Hoe denken zij over zichzelf? En hoe waarderen zij zichzelf? We willen ook graag weten hoe alle dove en slechthorende mensen samen denken over diversiteit en inclusie. In de tweede helft van 2024 komt een online vragenlijst beschikbaar met vragen over identiteit, diversiteit en inclusie. De vragenlijst is bedoeld voor alle dove en slechthorende mensen met een leeftijd vanaf 18 jaar. Daarna willen we ook dove en slechthorende mensen uit verschillende groepen interviewen. We vragen hoe zij hun identiteit beleven en of zij het gevoel hebben erbij te horen.

Voor het projectteam van het onderzoeksproject Identiteit, Diversiteit en Inclusie (IDI) zoeken wij dove en slechthorende personen van 18 jaar en ouder die mee willen denken over de vragenlijst en eventueel ook over de vertaling van de vragen naar NGT. Ook vragen we je om mee te denken over de onderwerpen voor de interviews. Daarnaast willen we ook jouw netwerk en eigen organisatie aanspreken om zoveel mogelijk verschillende mensen te zoeken om met ons onderzoek mee te doen: hoe kunnen we dat handig aanpakken.   Het gaat om een inzet van ongeveer 20 uur per persoon per jaar. De inzet is in de periode 1 april 2024 tot 1 december 2024. Uiteraard worden je reis en tijd vergoed.

In het project  Sociale participatie van deelprogramma DSH 18+ van Deelkracht willen we de sociale participatie van dove en slechthorende volwassenen vergelijken met dat van de rest van de Nederlandse bevolking. Daarnaast zoeken we antwoorden op verschillende vragen over sociale participatie. Met sociale participatie bedoelen we of je contact hebt met anderen, bijvoorbeeld op een sportclub of met familie, vrienden en buren. Wanneer vinden dove en slechthorende volwassenen dat hun sociale participatie goed is of juist niet? We willen onderzoeken welke factoren helpen of juist tegenwerken bij sociale participatie. In de tweede helft van 2024 komt een online vragenlijst beschikbaar met vragen over sociale participatie. De vragenlijst is bedoeld voor dove en slechthorende mensen met een leeftijd vanaf 18 jaar.

Voor het projectteam van het onderzoeksproject Sociale Participatie (SP) zoeken wij dove en slechthorende personen van 18 jaar en ouder die mee willen denken over de vragenlijst en eventueel ook over de vertaling van de vragen naar NGT. Daarnaast gaat het om het meedenken over de wervingsstrategie en het verspreiden van de wervingsteksten binnen de eigen organisatie en het eigen netwerk. Het gaat om een inzet van ongeveer 20 uur per persoon per jaar. De inzet is in de periode 1 april 2024 tot 1 december 2024. Uiteraard worden je reis en tijd vergoed.

~ Corrie Tijsseling, c.tijsseling@kentalis.nl