Specsavers organiseert een online Clinical Conference over de gehoorzorg

Specsavers organiseert een online Clinical Conference over de gehoorzorg

Dinsdagavond 16 april was de Specsavers- Clinical Conference online te volgen.

Bedoeld vooral als “bijscholing voor audiciens”, is deze conference uitermate geschikt om breed te delen.

Eén op de 10 Nederlanders kampt met een auditieve uitdaging en deze groep groeit snel. Gehoorverlies komt niet alleen voor bij ouderen, steeds meer jongeren hebben hier mee te maken. De toename van het aantal slechthorenden en de gevolgen daarvan vormen een groeiend maatschappelijk probleem. Waar lopen mensen met gehoorverlies zoal tegenaan in hun dagelijks leven, werk en sociale leven en hoe kun je ten volste deelnemen aan de maatschappij die toch veelal is ingericht op de horende mens?

Joyce de Ruijter ging als host met vier tafelgasten in gesprek in het Teylers museum in Haarlem. Namens de Stichting Plots- en Laatdoven zat Sandra Boertien aan tafel. Ook Stan van Kesteren van Succesvol Slechthorend, Audicien bij Specsavers: Nadine Park en GZ Psycholoog bij de GGMD: Kimberley van Zwieten namen deel aan het gesprek.

Andere onderdelen van het programma waren: een voordracht over de persoonlijke hoorreis van Stan van Kesteren, een voorlichtingsvideo over de schrijftolk door Margot de Vreede en Ans Kamer, een bijdrage van Hoorexpert Per Gisolf en meer.

Deze conference bood alles wat wij wensen: meer besef en kennis bij audiciens over de uitdagingen die de dove en slechthorende mensen ervaren als een hoortoestel alleen niet toereikend is.

Dankzij schrijftolken Margot de Vreede en Davey de Bruijn werd de hele conference ondertiteld, zodat ook audiciens het gemak van ondertiteling kunnen ervaren. Gebarentolk Bianca Dol zorgde live voor een optimale communicatie. Hiermee is de hele conference toegankelijk gemaakt.

De Specsavers Clinical Conference is zeer de moeite waard om te bekijken.

~ Ans Kamer