Verslag Landelijke Ontmoetingsdag 8 juni 2024 (Afra)

Verslag Landelijke Ontmoetingsdag 8 juni 2024 (Afra)

Geschreven door Afra Kras-Karhof

Er was een gevarieerd dagprogramma samengesteld. Het programma startte met een inloop. Onder het genot van koffie, thee en koek kreeg je de gelegenheid om even bij te kletsen met oude bekenden, of kennis te maken met nieuwe deelnemers.

Van tevoren had je je kunnen opgeven voor verschillende workshops. In de ochtend nam ikzelf deel aan de workshop van Bianca van der Horst en Femke Arends-Keupink. Bianca is onder andere bekend van de Gebarenchallenge, en Femke is vrijwilliger bij het Inloophuis in Enschede. Ze vertelden beurtelings over hun ervaringen met betrekking tot hun slechthorendheid. De mooie dingen die ze tegenkwamen, maar ook de obstakels. Het aanwezige publiek werd erbij betrokken, zij konden opmerkingen plaatsen of vragen stellen.

Op een gegeven moment trok Femke zich terug, en werd haar plaats ingenomen door de partner van Bianca, Onno Crasborn. Onno is hoogleraar gebarentaal. Bianca en Onno vertelden dat zij thuis bij hun gesprekken vaak gebarentaal als ondersteuning gebruiken. Er werd door hen beiden veel verteld over het onderwerp gebarentaal, en ook hierbij kon het publiek weer meedoen. Ik vond dit een hele interessante workshop.

Tussen de middag kregen we een heerlijke lunch aangeboden. Na de lunch was het tijd voor de middagworkshop. De workshop waar ik me voor opgegeven had, betrof “Mandala tekenen” onder leiding van Tina van Dijk. Met behulp van een passer, kleurpotloden, liniaal etc. werd door Tina aan ons de beginselen bijgebracht van het tekenen van een mandala. Ik heb even opgezocht wat de definitie van het woord mandala is, en een mandala is dus een ronde tekening die bestaat uit patronen en symbolen rondom een middelpunt. De meeste tekeningen zijn symmetrisch, maar dat hoeft niet per se. Wel worden mandala’s opgebouwd volgens een bepaald systeem. Het mooie van deze workshop vond ik dat je het eigenlijk niet fout kon doen. Elke mandala is goed, omdat het jóuw mandala is. Het was bijzonder om na afloop te zien dat elke deelnemer weer een andere tekening gemaakt had, en andere kleuren en symbolen gebruikt had om de tekening zo mooi mogelijk te maken.

Na de middagworkshop was er een samenzijn van alle deelnemers. Het was borreltijd, met een lekker drankje en hapje erbij. Tevens werden de organisatoren van deze jaarlijkse dag in het zonnetje gezet, en kregen ze als dank een presentje overhandigd. Dat was dik verdiend, want deze dag was uitstekend georganiseerd, er was echt voor elk wat wils.

Zoals ik in het begin van dit verslag al aanhaalde: ik ging met een goed en voldaan gevoel naar huis. Ik wil de organisatoren daarom heel hartelijk danken voor deze bijzondere dag. Het wordt vaker gezegd en ook voor mij klopt dat als een bus: Zo’n dag met gelijkgestemden voelt echt als een warm bad. Niet in de laatste plaats door de aanwezigheid van de schrijftolken en gebarentolken, zij zijn op zo’n dag echt onmisbaar, en maken het voor de aanwezigen zoveel makkelijker om alles goed te kunnen volgen.

~Afra Kras-Karhof